آیا سزارین انتخابی است یا اجباری

پنج شنبه 2 مرداد 1399
23:58
ساینا تور

این روزها زایمان سزارین زیاد انجام می شود اما نه به دلیل ضرورت بلکه مادران باردار خود تصمیم به زایمان به شکل سزارین می گیرند و سزارین را بر دردهای طبیعی ترجیح می دهند اما با وجود دردهای زایمان طبیعی، باز هم زایمان طبیعی ارجحیت بر سزارین دارد.

زمانی پیش می آید که به دلایل اورژانسی مادر باردار مجبور به زایمان به صورت سزارین می شود که ما در اینجا این دلایل را برایتان شرح خواهیم داد.

دلایل مرتبط با سلامت مادر برای سزارین

سزارین می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دسته‌ای از این دلایل، موارد مرتبط با سلامت مادر است. یعنی اگر پزشک تشخیص دهد که مادر نمی‌تواند بارداری را ادامه دهد یا زایمان طبیعی، سلامت مادر را با خطری مواجه کند، برای انجام زایمان می‌تواند سزارین انجام دهد.

در صورت وجود هر یک از موارد زیر، پزشک معمولاً ترجیح می‌دهد که زایمان را به صورت سزارین انجام دهد:

سابقۀ جراحی‌های رحم:

هنگام انجام جراحی روی رحم، زخمی ایجاد می‌شود که پس از جراحی دوخته خواهد شد. هنگام زایمان طبیعی به دلیل فشارها و انقباضات رحمی، ممکن است جای زخم دوباره باز شود و اصطلاحاً رحم پاره شود.

پاره شدن رحم باعث خونریزی می‌شود و ممکن است بارداری‌های بعدی را با اخلال جدی مواجه کند. اگر سابقۀ جراحی یا زخم روی رحم دارید، احتمالاً پزشک سزارین را به شما پیشنهاد خواهد کرد. برخی از وضعیت‌هایی که اگر مادر سابقۀ آنها را داشته باشد، می‌تواند زایمان را به صورت سزارین انجام دهد شامل موارد زیر است:

 

  • سزارین قبلی: درصورتی‌که مادر قبلاً دو بار سزارین انجام داده باشد، زایمان بعدی نیز حتماً باید به روش سزارین انجام شود. اگر مادر قبلاً یک بار سزارین انجام داده باشد، در صورت تمایل و مجوز پزشک می‌تواند زایمان بعدی را به روش طبیعی انجام دهد.

 

  • سابقۀ هیستروتومی: هیستروتومی به معنای شکافتن رحم است و می‌تواند به دلایلی مانند مرگ جنین در داخل رحم یا در موارد جراحی‌های داخل رحمی جنین انجام شود.

 

  • سابقۀ جراحی‌های ترمیمی دهانۀ رحم و واژن: اگر سابقۀ ترمیم دهانۀ واژن و رحم، جراحی‌های زیبایی واژن یا واژینوپلاستی وجود داشته باشد، مادر می‌تواند برای زایمان، روش سزارین را انتخاب کند.

سرکلاژ دهانۀ رحم:

هنگامی که پزشک تشخیص دهد رحم توانایی نگه داشتن جنین را ندارد، ممکن است با دوختن دهانۀ رحم، از سقط یا زایمان زودرس جلوگیری کند. به این روش سرکلاژ رحم گفته می‌شود. درصورتی‌که مادر باردار سرکلاژ دهانۀ رحم انجام دهد، پزشک برای انجام زایمان، سزارین را برای او مناسب خواهد دانست.

 


به وب سایت من خوش امدید
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ساینا تور | مرجع تور لحظه آخری و تور ارزان است. || طراح قالب قالب وبلاگ